Biography

KATARZYNA KOT-BACH (*1978) 

 

Katarzyna Kot’s work is intimately linked to her deep attachment to nature. Trained at the Académie des beaux-arts de Cracovie at the beginning of the 2000s, she followed in 2002 the classes at Giuseppe Penone’s studio at the École des Beaux-Arts in Paris, which would mark her for the rest of her career. She moved to Luxembourg in 2004 and set up her atelier as part of ‘Sixthfloor’, a collective of artists, located in the heart of the forest of the Grand Duchy, allowing her to breathe in nature, to be inspired by it and also to nourish herself by drawing from it the very substance of her work, the trees of local essences, which she compels herself each day to transform, to sculpt, to compose, to recompose…

‘Each thought, each emotion, each intention in us, gives us access to the dynamics of consciousness and reflects our specific way of MODELING, CREATING, SCULPTING, and using this universal energy.’ Beyond the ecological ideology, which is at the center of her artistic approach, the work of Katarzyna Kot results from a real exchange with nature, as much by observing and respecting cycles (race of the sun, cycle of water and carbon …), as through a very personal dialectic, which draws on the very beauty of the plant.
For this solar artist, no matter the interior or the exterior; art unfolds according to a universal energy specific to the living, which makes us connect permanently with the earthly elements. Beauty is at the heart of this nature and it is enough to decipher and translate it in order to present it better to us for seeing and reading. Like her mentor, she is undoubtedly part of the survival of an ‘Arte Povera’, which stands today rather for ‘Cose Elementale’, correlation of mankind at the center of the elements and constituents of the living.

‘By aligning gestures, thoughts, emotions and actions, we can reach another, perhaps more complex understanding of our reality, and get a glimpse at its multiple levels… This is how we can consider mankind in his unity.’

Thus, for more than 15 years, Katarzyna Kot has been creating her dreamlike and artistic work, a real mesh for bringing together and connecting men with trees, stones, river water … to air movements. Her installations in the forest as well as her sculptures, which seem to invite nature to enter our interiors, her work is thoroughly alive and doesn’t get tired of repositioning humans at the heart of the solar system.

 

 

Jean-Marc Dimanche, 2019
Artistic director of Eleven Steens,  Brussels
General commissioner of Mains de Maîtres, Luxemburg

                                                                                 ***

 

 

Le travail de Katarzyna Kot est intimement lié à son attachement profond à la nature.
Formée aux Beaux-Arts de Cracovie à l’orée des années 2000, elle suit en 2002 une formation dans l’atelier de Giuseppe Penone à l’École des Beaux-Arts de Paris, qui la marquera pour la suite de sa carrière. Elle s’installe en 2004 au Luxembourg, et prend atelier dans le cadre du Sixthfloor, collectif d’artistes, situé au cœur de la forêt du Grand-Duché. Une manière pour elle de respirer la nature, de s’en inspirer et aussi de s’en nourrir en y puisant la matière même de son travail, les arbres d’essences locales, qu’elle s’astreint chaque jour à transformer, sculpter, composer, recomposer…

« Chaque pensée, chaque émotion, chaque intention en nous, nous fait accéder à la dynamique de la conscience et reflète notre manière spécifique de MODELER, CRÉER, SCULPTER, et d’utiliser cette énergie universelle. »

Au-delà de l’idéologie écologique qui est au centre de sa démarche artistique, l’œuvre de Katarzyna Kot résulte d’un véritable langage avec la nature, autant par l’observation et le respect des cycles (course du soleil, cycle de l’eau et du carbone…), qu’à travers une dialectique très personnelle qui puise dans la beauté même du végétal.
Pour cette artiste solaire, peu importe l’intérieur ou l’extérieur ; l’art se déploie selon une énergie universelle propre au vivant qui nous fait nous connecter en permanence avec les éléments terrestres. La beauté est au cœur de cette nature, qu’il suffit simplement de décrypter et traduire pour mieux nous la donner à voir et à lire. Comme son mentor, elle s’inscrit sans doute dans la survivance d’un « Arte Povera » qui se traduirait davantage aujourd’hui par une « Cose Elementale », corrélation de l’homme au centre des éléments et constituants du vivant.

« En alignant les gestes, les pensées, les émotions et les actions, on peut arriver à une autre compréhension, peut-être plus complexe de notre réalité, et d’entrevoir ses multiples niveaux … C’est ainsi que l’on peut considérer l’homme dans son unité. »

Ainsi, depuis plus de 15 ans, Katarzyna Kot tisse-t-elle sa toile onirique et artistique, véritable maillage à même de réunir et de connecter les hommes avec les arbres, les pierres, l’eau des rivières… jusqu’aux sursauts de l’air. Que ce soient ses installations en forêt ou bien ses sculptures qui semblent inviter la nature à pénétrer dans nos intérieurs, son œuvre est belle et bien vivante qui n’a de cesse de repositionner l’humain au cœur du système solaire.

 

 

Jean-Marc Dimanche, 2019
Directuer artistique de Eleven Steens, Bruxelles,
Commissaire Général de la Biennale De Mains De Maîtres, Luxembourg

 

 

 

  • 1978:               Born in Rzeszow, Poland
  • 1993-98:         High School of Fine Arts – Faculty of Sculpture in Rzeszow (PL)
  • 1998-2003:    Academy of Fine Arts, Krakow (PL); Atelier J.Sekowski
  • 2002:             National School of Fine Arts in Paris (FR) ; atelier G. Penone
  • 2003:             Master of arts/Sculpture
  • 2000-2003:   Studies of Art Pedagogy, Krakow (PL)
  • 2003:              Licentia Docendi
  • 2004:             Works as professional, independent artist in Luxembourg (LU)

 

 

 

EXHIBITIONS (selection)

 

 

2022

  • Art and Nature, domaine Chaumont sur Loire, (FR)
  • Biennale Homo Faber, Venice (IT)
  • Esch 22, European Capital of Culture, De Mains de Maitres, Creative Hub, Differdange
  • Arbed, Cueva, Esch sur Alzette
  • Gallery Fellner Contemporary

2021

  • Gallery 39, Dudelange
  • Gallery H2O, Oberkorn
  • Castle of Kevenig, Körperich (DE)
  • Art2Cure Gallery at the BIL, City of Luxembourg
  • GSK Stockmann, Kirchberg, City of Luxembourg
  • The Fair Art Week, Limpertsberg, City of Luxembourg
  • Viv(r)e la matière De Mains de Maître, City of Luxembourg
  • Hors de murs, De Mains de Maitres, Grand Théâtre, City of Luxembourg
  • End of Year, Sixthfloor, Neimillen, Koerich
  • Realization of a public commission in bronze of the Dancing Procession of Echternach

2020

  • Matière Manifeste, Eleven Steens, Brussels (BE)
  • Pop up, by De Mains de Maître, City of Luxembourg
  • Women in Focus, Gallery Am Duerf, Steinsel
  • Bâtiment 4, group Cueva, Esch sur Alzette
  • End of Year, Sixthfloor, Neimillen, Koerich

2019

  • Goodwood, Hermitage Vyborg- external branch of the Saint Petersburg Hermitage (RU)
  • Salon Révélations, representation of Luxembourg – country of honour, Grand Palais, Paris (FR)
  • Micro-Macro, Gallery Durden & Ray, Los Angeles (USA)
  • Micro-Macro, Abbey of Neumünster, City of Luxembourg
  • It’s cold, by curator F.Weinquin, Gallery CAW, Walferdange
  • Gallery Schlassgoart, Esch sur Alzette
  • Disturbing Truths, Bienniale of Contemporary Art, by curator R.Kockelkorn, Lorentzweiler
  • Aal Esch group Cueva, Esch sur Alzette
  • iCercle, Pavillon du Centenaire, Esch sur Alzette
  • The Fair Art Week, Limpertsberg, City of Luxembourg
  • Women in Art, exhibition & Testimony of Creative Process, Neumünster Abbey, City of Luxembourg

 

 

IN PUBLIC SPACE

BRONZE

  • Wasserbillig, Mertert, Lorentzweiler, Echternach /LU

WOOD

  • Fautenfiels, Stefelter /LU
  • Buding, Neuville sur Escaut, Vatilieu /FR
  • Ustronie Morskie /PL

PRICE

  • 1998 III rd prize and bronze medal at the biennial of sculpture in Poland
  • 2001 I st prize of the week of wood sculpture, Lorentzweiler / LU
  • 2003 2nd prize of the week of wood sculpture, Lorentzweiler /LU
  • 2012 special mention of the jury: “Reg’art sur le monde” for the ecological approach, Kayl/LU
  •  

PUBLICATION:

  •  Regart/d sur le monde  Biennale Reg’Art sur le monde 2010
  •  Konscht am Joër vum Besch  2011
  • Regart/d sur le monde  2e Biennale Reg’Art sur le monde 2012
  •  Nos cahier Lëtzebuerger Zäitschrëft fir Kultur 2013
  •  D’Fautelfiels  2014
  • Mains de Maitres :Gestes et Merveilles –Biennale européenne des métiers d’Art 2018
  • Le Banquet Révélations/Biennale Internationale Métier d’art & Création Grand Palais Paris 2019 « Art2Cure » BIL 2021
  • Viv(r)e la matière Mains de Maitres Biennale européenne des métiers d’Art 2021
  • Sixthfloor-GSK Stockmann
 

PRESSE

Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020
Link Title Example Conférence de Presse 18.09.2020

LINKS

Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020
Link Title Example to other Website 18.09.2020

www_atelier_katarzyna kot-bach 2
www_atelier_katarzyna kot-bach
www_atelier_katarzyna kot-bach 6

Study nature, love nature, stay close to nature. It will never fail you.

 

Frank Lloyd Wright